بررسی نقاشی مکتب تهران (دوره قاجار) از باب زیبایی شناسی انتقادی- پروژه عملی: "هبوط"
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده مسلم قرایی خضری
- استاد راهنما محمد کاظم حسنوند
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده اگر این فرض را محل مراجعه قرار دهیم که هر آنچه را که در عالم هنر روی می دهد تنها می توان از زاویه ای که بدان نگریسته می شود و این زاویه مختصات مشخصی دارد تحلیل کرد، آنگاه شاید درست باشد که از میان تکثر تعاریف و تحلیل ها من باب هنر یکی را انتخاب و با مرزبندی های آن تعریف به تحلیل بخشی از این عالم پرداخت. ارتباط جامعه شناسی و زیباشناسی از مهمترین رویکردها در قلمرو نظریه پردازی و نقد هنری دوران معاصر است. جامعه شناسی، به عنوان یک رویکرد قرن حاضر و زیباشناسی انتقادی به عنوان متغیر تاثیرگذار بر دانش اجتماعی مذکور، به مسئله مطرح محافل صاحب نظران، نظریه پردازان و منتقدان هنری بدل گشته. حال بررسی یکسری روابط اینچنینی حول یک بره? تاریخی هنری همچون مکتب تهران به گونه ایست که واجب می نماید و پیرامون این رویکرد مطرح سوالاتی شکل می گیرد. مانند: مناسبات مابین مکتب تهران و نگرش زیباشناسی انتقادی چه هستند؟ آیا بطور کلی مکتب تهران ویژگی انتقادی دارد؟ آیا نگرش های انتقادی و اجتماعی دوران قاجار در ساحت نقاشی این دوره نیز حضور پیدا می کند؟ مجموعه سوالات فوق بهانه ای شد که این تحقیق شکل گرفته و ارتباط بین زیباشناسی انتقادی و مکتب اول تهران، با مروری بر آرای اندیشمندان حوزه زیباشناسی انتقادی- مکتب فرانکفورت، دوران قاجار و مکتب نقاشی تهران… مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه گیری مقال حاکی از این است که مکتب اول تهران از آنجا که نسبت به دیگر مکاتب سنتی این مرز و بوم مسیری تازه را برای ادامه حرکت خود انتخاب کرد و در این تغییر مسیر آگاه یا ناخودآگاه نگرش هایی را پیشه می کند که بعضاً با نظریه های اندیشمندان زیباشناسی انتقادی منطبق می شود و در جایی دیگر هم سیر متداول نقاشی ایرانی را، به دور از معانیِ امروزینِ مدنیت طی می کند. واژه های کلیدی: مشروطیت، مکتب اول تهران، زیباشناسی انتقادی، مکتب فرانکفورت، مخاطب، اجتماع
منابع مشابه
تحلیل غزلیات حافظ براساس نظریه زیبایی شناسی انتقادی (مکتب فرانکفورت)
شمسالدین محمد حافظشیرازی ازجمله معدود شاعران ایرانی استکه با فراتربردن خود بهمثابة حلقهای از حلقههای جبر اجتماعیِ قرن هشتم ﻫ.ق.، بر فراز جریانهای اجتماعی زمان ایستاد. حافظ با خروج از نظم بهبندکشانندة قرن هشت به نقد ساختار اجتماعی در حوزة ساختار شعر پرداخته است. نخست، نظریة زیباییشناسی انتقادی را که یکی از دستاوردهای مکتب فرانکفورت آلمان در قرن بیستم م. است مختصر و کوتاه معرفی کردهای...
متن کاملتحلیل غزلیات حافظ براساس نظریه زیبایی شناسی انتقادی (مکتب فرانکفورت)
شمس الدین محمد حافظ شیرازی ازجمله معدود شاعران ایرانی است که با فراتربردن خود به مثابة حلقه ای از حلقه های جبر اجتماعیِ قرن هشتم ﻫ.ق.، بر فراز جریان ها ی اجتماعی زمان ایستاد. حافظ با خروج از نظم به بندکشانندة قرن هشت به نقد ساختار اجتماعی در حوزة ساختار شعر پرداخته است. نخست، نظریة زیبایی شناسی انتقادی را که یکی از دستاوردهای مکتب فرانکفورت آلمان در قرن بیستم م. است مختصر و کوتاه معرفی کرده ایم،...
متن کاملتأثیر نقاشی در شکوفایی خلاقیت و حس زیبایی شناسی کودکان ایران - پروژه عملی: حیات و مرگ
چکیده ندارد.
15 صفحه اولزیبایی شناسی نقوش قالی کرمان از دوره قاجار تا پهلوی
کرمان به عنوان بزرگ ترین استان کشور در جنوب شرقی ایران واقع است، و یکی از قطب های مهم صنعتی ایران محسوب می گردد. به علاوه از تاریخی غنی و طولانی برخوردار است که کشفیات اخیر منطقه جیرفت دلیلی بر این مدعا می باشد. نساجی و بافندگی از اوایل تاریخ بشریت در این منطقه رواج داشته و در طول تاریخ به رشد و شکوفایی رسیده است. فرش بافی در کرمان قدمتی دیرینه دارد و با تکیه بر پیشینه ای غنی شهرت جهانی یافته ا...
15 صفحه اولبررسی انتقادی روش شناسی مکتب تفکیک
روش شناسی مکتب تفکیک دارای چه ویژگی هایی است و چه انتقادهایی بر آن وارد است؟ فرضیة تحقیق این است: مکتب تفکیک نام جریانی است که در ارزش و اعتبار روش عقلی تردید دارد. این جریان، ضمن منحصر دانستن روش یقینی در وحی، وحی را ابزار سنجش عقل قلمداد می کند. بررسی ها نشان می دهد که تردید در اعتبار روش عقلی موجب می گردد که این جریان به ورطة ظاهرگرایی درافتد و، ضمن نفی اعتبار و ارزش روش تبیین و روش تفهمی،...
متن کاملاز کارگاه تا دانشگاه در نقاشی دوره قاجار
چکیده: این مقاله کندوکاوی است برای یافتن و باز نمودن جنبه های گوناگون نظام آموزشی استاد_شاگردی در نقاشی دوره قاجار و تبدیل آن به نظام آموزشی آکادمیک یا مدرسه ای و همگانی شدن این نظام. فرضیه اصلی این مقاله هم بر این محور استوار است که تبدیل این دو نظام به یکدیگر و جایگزینی دومی به جای اولی، بر اثر فراهم آمدن اسباب و امکاناتی میسر شد که از ارتباط ایران با غرب فراز آمد و در حقیقت این تحول بازتا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023